Helgi Daner af Josefine Ottesen

torsdag den 7. januar 2016






Helgi Daner

Josefine Ottesen

537 sider

Josefine Ottesen - 2014

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens bagside:
Helgi er en stor dreng, da han første gang bliver fremstillet for sin rigtige far, Danermarkens svare og forpinte drot, Gøtrik. Og snart skifter hans liv endnu engang bane, da han bliver givet til frankernes konge som gidsel og pant for fremtidige skatter.
Ved Karl den Stores hof vokser Helgis ønske om at blive ridder, mene hele tiden bliver han mindet om, at han bare er søn af en æreløs lydkonge. Hvis Gøtrik ikke betaler sin skat, vil Helgis hoved blive hugget af og sendt nordpå saltet ned i en tønde.
Voldsomme begivenheder tvinger Helgi til at tage stilling. Kan han frit vælge at tjene det gode, det sande og det skønne, eller er han for evigt bundet til den skægt, han er født ind i? Og har han trodst sin fars svigt et ansvar, når fjenden truer Danermarken?

Helgi Daner er inspireret af legenderne om Holger Danske, der blev nedskrevet i Frankrig omkring år 1000. 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min mening:
Josefine Ottesen skriver fantastisk. Og det er ligemeget hvad hun skriver - jeg har i hvert fald endnu ikke fundet noget som jeg ikke kunne li'. Helgi Daner var ingen undtagelse, for det var en fantastisk bog. Jeg blev hurtigt opslugt at Helgis historie der på en og samme tid er søgerlig og helt fantastisk.

Helgi er halv alf og som sådan oplever han på mange måder hvordan det er at være anderledes. Han rives væk fra sin familie og må lære at begå sig i en fremmed kultur. Heldigvis er der flinke folk, der passer på ham, selvom han "bare" er gidsel. Jeg er ret fascineret af Helgis historie. Den indeholder utroligt mange aspekter om det at leve livet, om man frit kan vælge hvad man skal, og det at vælge det rigtige. Ud over de mange fine emner, så er historien i sig selv virkeligt spændende og medrivende. Barske nordiske vikinger, stolte frankiske riddere og steppekrigere deles om pladsen og der er både plads til krig og kampe, venskab og familie, og en lille smule kærlighed - for hvad er livet uden den?

Inden jeg gik i gang med læsningen havde jeg ingen anelse om at der var så meget historie tilknyttet sagnet om Holger Danske. Jeg har altid vidst at han sidder på Kronborg og vågner op når Danmark har brug for hans hjælp, men hele denne historie har gjort ham så meget mere menneskelig og jeg forstår pludseligt hvordan sagnet om Holger Danske er opstået. Det kan godt være at Josefine Ottesen har digtet på tingene, men i bund og grund tror jeg at den fortæller en udenmærket version af legenderne.

Er man til historisk fiktion så er dette helt klart en god bog at give sig i kast med. Selv hvis man bare godt kan lide fantasy, så er bogen her fantastisk. Jeg kan på alle måder anbefale jer at læse den. Helgis historie er usædvanlig.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ingen kommentarer :

Send en kommentar