Den forkerte død af Kenneth Bøgh Andersen

mandag den 13. juli 2015



Den forkerte død

Serie: Den Store Djævlekrig 3

Kenneth Bøgh Andersen

324 sider

Høst & Søn - 2009

Hørt som lydbog hos Ereolen
Oplæser: Kenneth Bøgh Andersen
Tid: 9 timer & 8 minutter

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens begyndelse:
">>Jeg går i seng, mor.<<
Hun sad ovre i sofaen og læste. Hun så op fra bogen, kiggede først på uret på væggen, dernæst over på sin søn, som stod i døren og gabte. >>Hold da op, jeg var slet ikke klar over, at klokken var mange. Men der er da stadig en halv time til sengetid, Filip.<<"
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens handling (fra goodreads):
Filip – hovedpersonen fra Djævelens Lærling og Dødens terning – bliver ved skæbnesvangert uheld skyld i, at en dreng dør. Filip vender tilbage til Helvede for at hente ham tilbage til livet og hans rigtige død, således at skæbnen kan blive genoprettet.

Men i Helvede har meget forandret sig. Mange djævle har vendt Lucifer ryggen, efter de i Dødens terning blev frataget deres udødelighed, og rygtet vil vide, at de uden for Helvedes sorte mure er ved at forme en hær, der skal styrte Djævelen fra tronen. Sammen med hundjævlen Satina indleder Filip sin sælsomme og farefulde færd, der bringer ham både til den mørke del af Hades og til Paradis, hvor han møder Himlens og Jordens skaber.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min mening:
I Den forkerte død udvider Kenneth Børh Andersen sit univers og vi inviteres med en tur i himlen og et kort visit i det næsten glemte dødsrige Hades. Der er også fundet en lille plads til vores egne nordiske guder.

Selvom helvede ikke bør være et dejligt sted, så glædes jeg hver gang jeg får muligheden for at vende tilbage sammen med Filip. Jeg elsker det efterliv som Bøgh Andersen beskriver. Den måde han får viklet troen på gud og djævelen sammen med de gamle græske guder og de nordiske er ret fantastisk. Man får en fornemmelse af at efterlivet består af mange forskellige underriger og at hvor man havner handler om ens tro.

Historien er velfortalt og det er en fornøjelse at lytte til lydbøgen med forfatteren selv som oplæser. Han er god at lytte tid. Bøgerne omhandler alvorlige emner. En krig er under opsejling og med det er der selvfølgelig en masse knap så gode ting. Alligevel formår bogen at være sjov og klemme en enkelt lille skarnstregsfestival ind hvor både Søren og Fluks får lov at brilliere i deres helt rette element.

Den forkerte død er en dejlig bog, og jeg vil både anbefale den som almindelig bog og som lydbog. Selv har jeg lyttet til hele serien så jeg nu er klar til september hvor et 5. bind i serien udkommer. Du kan også stadig nå at få læst serien inden.

Og så mangler jeg kun at ønske alle ond læsning, indtil vi ses igen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien: Den Store Djævlekrig



2 kommentarer :