Oprører af Louise Haiberg

onsdag den 28. januar 2015




Oprører

Serie: Dæmondræberen 1

Louise Haiberg

483 sider

Tellerup - 2013

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens begyndelse:
"Tyk sort røg forurenede luften og slørede solen. Lugten af brændt træ, kød og frisk blod hang i mine næsebor. Jeg snusede ivrigt ind. Duftene fik mine muskler til at sitre. Ophidse mig."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens bagside:
Navnet er Dominic.

Enhver dæmon kender mit ansigt og drømmer om at aflevere mit hoved til Lucifer.

Jeg har vandret på jorden i årtusinder. Boet i Helvede og ledt dæmoniske horder i krigen mod englene. Ikke ligefrem min glansperiode, men ingen er perfekt.

Jeg gjorde oprør – årsagen til at jeg i dag er hadet af min egen race og lever skjult blandt menneskene.

Før blev jeg kaldt Dominic Engledræber.
I dag går jeg under navnet Dominic Dæmondræber.

Dette er min historie …
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min mening:
Bogen her har fået utroligt meget god omtale blandt bogbloggerne og jeg fik ret hurtigt lyst til at læse den. Desværre gik den ikke helt så rent ind hos mig som ved mange andre. Misforstå mig ikke for jeg synes faktisk at det er en god bog, jeg er bare ikke så smask forelsket i Dominic som mange andre er. Jeg vakler lidt imellem om bogen skal have 3 eller 4 stjerner.

Dominic er en speciel hovedperson. En anti-helt der er stukket af fra Helvede og nu forsøger at leve et fredeligt liv på Mellemetagen med beskyttelse fra Englene (eller pipfuglene, som Dominic ynder at kalde dem). Han er en badass-type, men det blev lidt for meget for mig. Jeg forstod ikke altid humoren og sarkasmen blev lidt for meget. Selvfølgelig sker der også en udvikling gennem bogen, og jeg kunne bedre li' den Dominic vi ser i slutningen af bogen, end han vi møder i begyndelsen.

Bogen er delt i to dele der har forskelligt fokuspunkt. Første del handler meget om Dominics oprør med dæmonerne, og hans småkampe mod dem. I anden del kommer de faldne engle ind i billedet og her møder vi Syranthia. Det er hende der får mig rigtigt fanget af bogen og hendes skyld at jeg ender på 4 stjerner.

Jeg synes at Syranthia er en skøn falden engel. Hun giver historien en ny vinkel og hun bekymre sig. Hun er ikke ligeglad med tingene - noget som jeg føler at Dominic er engang imellem. Syranthia er helt klart historien lyspunkt for mig.

Alt i alt en god fortælling med en atypisk ikke-dæmon i hovedrollen.Jeg glæder mig til at se hvordan historien udvikler sig i de næste to bøger. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien:


3 kommentarer :

  1. Tusind tak for den fine anmeldelse, Kathrine. Hi Hi. Jeg vidste godt, at Dominic ikke ville falde i alles smag, da jeg skrev historien. Syranthia blev netop tilføjet i del 2, som et modstykke til Dominic. ;-) Håber også du vil kunne lide næste bind. :-) Og håber det er i orden, at jeg deler anmeldelsen på min fb-side?

    Kh.

    Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt fint at du deler den :)
      På trods af at Dominic ikke sagde mig så meget, så har du alligevel fået skrevet en rigtig god bog, som jeg nød at læse.

      Slet
    2. Tak.:-D
      Mange tak. :-D Det glæder mig at høre.

      Slet