Yndlingsforfattere #2

onsdag den 29. oktober 2014

Yndlingsforfattere er et mærkeligt begreb. Hvornår er en forfatter en yndlingsforfatter? Er det den forfatter man har læst flest bøger af? Den forfatter hvor man elsker alle bøger i forfatterskabet, og rent faktisk har læst dem alle? Eller kan det godt være en forfatter hvor man har nogle få titler af som man bare elsker?

Dette er andet indlæg om yndlingsforfattere. I det første skrev jeg om mine yndlingsforfattere set med subjektive øjne og hvor følelserne talte. Denne gang ser jeg på hvilke forfattere jeg har læst flest bøger af og om de derfor kan kaldes for yndlingsforfattere.


Skal jeg være helt ærlig så mener jeg ikke at der helt kan sættes lighedstegn mellem yndlingsforfatter og de forfattere man har læst flest bøger af. Der vil selvfølgelig være sammenfald hvis en yndlingsforfatter ar skrevet mange bøger, men en forfatter behøver jo ikke mange bøger, for at havne i yndlingsdelen.

Her følger en liste over de forfattere jeg har læst flest bøger af. Flere af forfatterne pålisten er havnet der fordi de har skrevet lange serier og at jeg hvis ellers serien er god, gerne vil læse dem allesammen, for at få hele historien med.


Tamora Pierce (21 bøger)
Alanna og Tortall - behøver jeg sige mere? Tamora Pierce kan vidst uden tvivl kaldes for en af verdens store fantasydronninger. Hun har skrevet så mange bøger til børn og unge. Jeg har faktisk kun læst dem der foregår i Tortall og jeg har også læst dem i en forholdsvis sen alder - taget bøgernes målgruppe i betragtning. På trods af det, så elskede jeg bøgerne og nød at læse dem. Selvom jeg har læst mange bøger, så betegner jeg ikke Tamora Pierce som en yndlingsforfatter. 
Lene Kaaberbøl (19 bøger)
Her er der et sammenfald med listen over yndlingsforfattere. At hun også findes på denne liste skyldes mest af alt at hun også har skrevet nogle W.I.T.C.H-bøger, som jeg slugte råt i en periode. De udgør i hvert fald 5 af bøgerne.  
Robert Muchamore (18 bøger)
At Robert Muchamore findes på listen her skyldes hand CHERUB-serie/serier. Jeg må ærligt indrømme at han hurtigt fik fanget min interesse med de små børne spioner og agenter. Når den første serie indeholder 12 bøger og han derudover har to andre serier i samme univers der heller ikke er helt korte, så ryger antallet af læste bøger hurtigt op. Selvom jeg elser CHERUB så er Muchamore ikke en yndlingsforfatter. CHERUB er derimod et hyggeligt afbræk fra de normale fantasybøger. 
John Flanagan (16 bøger)
Selvfølgelig ender Flanagan også på denne liste. Han serie om Skyggens Lærling har 12 bøger og Våbenbrødre serien kan måske ende med at blive endnu længere. Flanagan er klart en af yndlingsforfatterne - mest af alt fordi jeg altid nyder at læse hans bøger. 
Josefine Ottesen (13 bøger)
Endnu engang en forfatter der figurere på begge lister. Ottesen skriver bare godt. Hun skriver meget forskelligt og hun har skrevet mange bøger. Derfor er det også naturligt at hun ender her. 
Maria v. Snyder (9 bøger)
En forfatter der også har skrevet en del bøger og som jeg meget snart skal læse to bøger mere af. Som tidligere beskrevet er hun også en af yndlingsforfatterne.
J. K. Rowling (8 bøger)
Harry Potters mor - ja selv når en serie "kun" er på 7 bøger, så skal der ikke ret meget mere til før man ender på listen her. Selvom jeg holder af Harry Potter, så var jeg aldrig den rigtigt store fan og jeg var også ret lang tid om at læse bøgerne, fordi jeg simpelt hen nægtede at læse dem. Hendes senere krimibøger har jeg slet ikke overvejet at skulle læse.

Eoin Colfer (8 bøger)
Det er Artemis Fowls skyld at Eoin Colfer ender på listen her. Jeg elskede de første bøger i serien, men jo længere jeg kom jo mere synes jeg der manglede i bøgerne. De var bare ikke så fantastiske og de sidste var jeg bestemt ikke fan af.
Michelle Paver (7 bøger)
Endnu en forfatter der mest af alt er på listen for én bestemt serie. Urtidskrønikken indeholder 6 bøger og jeg synes de var fantastiske. Hendes seneste serie Bronzedolken var  jeg ikke helt så begejstret for den første bog. 
Garth Nix (7 bøger)
Gart Nix kunne godt være røget højere op på listen. Jeg elsker hans Abharsen trilogi, og da hen begyndte at skrive Rigets Nøgler serien læste jeg også trofast med. Af ukendte årsager nåede jeg dog aldrig længere end til Onsdag, så hvad der sker resten af ugen ved jeg stadig ikke. 
Kenneth Bøgh Andersen (7 bøger)
Egentligt kan Kenneth Bøgh Andersen også godt kandidere til en plads på listen over yndlingsforfattere for hans serie Den Store Djævlekrig. Han tabte dog til andre strålende forfattere, men når lige at komme med på denne liste. Egentligt burde der måske stå 9 læste bøger eftersom jeg har læst Slaget i Caïssa i en samlet udgave, selvom den oprindeligt består af 3 bøger. 

Ingen kommentarer :

Send en kommentar