Pigen fra Fenmarken af Mikkel Wendelboe

torsdag den 9. oktober 2014



Pigen fra Fenmarken

Serie: Aiñafablen 1

Mikkel Wendelboe

228 sider

Skriveforlaget - 2014

Anmeldereksemplar fra Skriveforlaget

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens begyndelse:
”Hvad har du fundet?”
Nanna tøvede. Hun var ikke helt sikker.
”Hvorfor står du også og roder i en skraldespand? Du bliver altså mere og mere mærkelig.”
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens handling:
De tre unge mænd Lucas, Lasse og Chris er taget i byen for at feste. På et tidspunkt falder Lucas bevidstløs om. Han hører en barnestemme der inderligt beder ham om hjælp og samtidig ser han et par smukke grønne øjne. På vej hjem fra deres bytur sker der noget der forvandler deres hverdag. En dinosaur går rundt i gaderne og en dødning truer dem på livet. Snart er de blandet ind i en ældgammel krig og må drage af sted til parallelverdenen Aiña for at finde og befri den lille pige, som er den eneste der kan hjælpe dem tilbage til deres normale hverdag. Men alt er ikke lige let, og snart viser det sig at der står meget mere på spil.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min mening:
Bogen starter rigtigt godt. Jeg læste prologen og kunne derefter ikke rigtigt få den ud af hovedet igen før jeg begyndte at læse videre. Det er en ret klassisk fantasyfortælling, med et par unge menneske der hvirvles ind i en mystisk krig, tilegner sig nye evner og kommer til en ny verden.

Jeg er helt vild med Aiña, selvom vi ikke har set så meget af verdenen endnu. Skovelverne er interessante og jeg elsker at der stadig er dinosaurer. Det er ret interessant at læse om dem, selvom jeg måske kunne have ønsket mig lidt mere beskrivelse af dem. Deres navn var ikke altid nok til at jeg vidste hvilken slags dinosaur der var tale om. Mikkel Wenelboe har skabt en dejlig ny verden og faktisk også et helt nyt sprog.

Jeg kan også ret godt li’ Lucas. Han er en dejlig hovedperson der har hovedet og hjertet placeret på det rette sted. Lasse og Chris er også okay, men man lærer dem ikke at kende på samme måde som Lucas.

Når der nu er så mange ting jeg synes om, hvorfor giver jeg så kun 2 stjerner. Jo ser I, starten er god, men så går historien lidt i stå indtil vi når de sidste 30 sider. Det betyder 100 sider ud af 200 siders reel fortælling står lidt i stampe og det synes jeg er ærgerligt. Drengene lærer skovelvernes verden at kende og tilegner sig nye færdigheder, men der går over et år uden at de får gjort noget ved deres egentlige formål på Aiña. Pigen og deres egen verden Jorden er glemt. Jeg kan godt se at det er nødvendigt at de udvikler sig, men som læser mangler jeg spændingen når målet for deres rejse fortoner sig og langsomt forsvinder.

Derudover er der nogle mystiske flach-back i starten af historien. Vi er pludselig tilbage Lucas’s barndom/teenange-år hvor han fortæller eventyr til lillebroderen. Jeg forstår ikke hvad de skal gøre godt for. De forvirrer og der kommer ingen svar på hvad de laver i bogen.

Bogen har potentiale til at blive en del af en spændende serie. Jeg tror bare at første bog her er for kort til at kunne stå alene. Hvis bogen havde været længere, så ville jeg have lettere ved at accepterer 100 siders optræning og stilstand i historien.

Ud over selve historien indeholder bogen en ordbog, et persongalleri og en beskrivelse af udvalgt fauna på Aiña. Ordbogen er fin. Persongalleriet er for omfattende og indeholder personer som vi slet ikke har hørt om. Derudover fortæller det om ting der slet ikke er sket i denne bog, så selvom persongalleriet nok er tiltænkt at man kan slå op og få styr på personerne, så får man også samtidig lidt spoilers til senere begivenheder – det er super ærgerligt. Beskrivelsen af udvalgt fauna, har jeg helt ærligt ikke læst til fulde. Der er beskrivelser af rigtigt mange forskellige skabninger og størstedelen har man som læser ingen anelse om hvad er eller hvilken rolle de har i fortællingen. Jeg synes at de her knap 30 siders appendiks med ordbog, personliste og faunaliste er lidt voldsomt til en historie på 200 sider. Jeg ville foretrække at både person- og fauna-liste kun havde det med som man lærer at kende i denne bog og så bliver udbygget i de senere bøger.

Alt i alt en bog der kun opnår en bedømmelse på ok. Den har gode elementer, men præges af alt for meget stilstand i fortællingen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien:


Ingen kommentarer :

Send en kommentar