Labyrinten af James Dashner

torsdag den 2. oktober 2014



Labyrinten

Serie: Maze Runner 1

James Dashner

381 sider

Høst & Søn - 2014
Org. udgivet i 2009

Anmeldereksempler fra 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens begyndelse:
Han rejste sig op og begyndte sit nye liv omgivet af koldt mørke og stillestående, støvet luft.
Metal skrabede mod metal. Gulvet gav et skælvende ryk under ham.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fra bogens bagside:

Træd ind i labyrinten, hvor kun den stærkeste overlever - og den hurtigste undslipper.

Da Thomas vågner, kan han ikke huske andet end sit navn. Han er omringet af fremmede - drenge, som heller ikke kan huske noget fra før. Hver måned kommer der en ny til Lysningen. Ingen ved hvorfra. På den anden side af de høje stenmure, der omgiver det lille samfund, er der en uendelig og altid foranderlig labyrint. Den er drengenes eneste vej ud, men ingen er nogensinde kommet levende igennem den.

Om natten lukker porten drengene inde. Og fjenderne ude...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min mening:
Denne bog skal være glad for at der først gives stjerner når bogens sidste side er vendt. Den første halvdel sagde mig ikke ret meget. Jeg var ret ligeglad med karaktererne og havde svært ved at følge dem i deres iver efter at kommer ud til en verden som jeg som læser intet kendskab har til.

Den anden halvdel blev meget bedre, men det skyldes på ingen måde karaktererne. Dem var jeg stort set stadig ligeglad med. Det var derimod det at løse selve labyrinten der interesserede mig. Gåden, puslespillet, hvem der står bag og hvorfor de er fanget i labyrinten. Det var disse spørgsmål der fyldte mig mest.

Thomas var en ok hovedperson, jeg kom bare aldrig helt ind på livet af ham. Det skyldes måske at han ikke selv kunne huske noget, men ja, jeg var ret ligeglad med om han overlevede eller ej. De andre drenge i labyrinten er generelt set en grå udflydende masse som man ikke kender ret meget til. Der er nogle enkelte vi hører om, men mange af dem er faktisk ikke ret behagelige at være sammen med. Det er egentligt kun Chuck som jeg kom til at holde meget af.

Det er helt klart labyrint-mysteriet der bærer denne bog igennem. Jeg vil vide hvorfor de drenge havnede der. Hvis det er et eksperiment, hvad går det så ud på? Og hvorfor udføres det? Det er også grunden til at jeg har lyst til at læse videre. Hvad der sket med Thomas og hans venner betyder egentligt ikke så meget for mig. Jeg vil bare gerne vide hvordan den verden det hele foregår i ser ud og hvorfor den er blevet sådan.

Jeg ender på en god middel 3’er. Labyrinten er spændende, men jeg mangler at knytte tættere bånd til personerne i boget, således at jeg bekymrer mig for om de overlever eller ej, og ikke som nu hvor jeg er lidt ligeglad med dem.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien:


Prequels:


Ingen kommentarer :

Send en kommentar