Nihal of the Land of the Wind af Licia Troisi

tirsdag den 3. juni 2014


Niahal of the Land of the Wind
Org. titel: Nihal Della Terra Del Vento

Serie: Chronicles of the Overworld 1
Org. serietitel: Cronache Del Mondo Emerso 1

Licia Troisi

282 sider
Org. sprog: Italiensk - læst på engelsk

Mondadori - 2014
Org. udgivet i 2004

Anmeldereksemplar fra Netgalley

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens begyndelse:
Sunlight flooded the plain. It was a remarkably mild autumn. The bright green grass had not yet faded and the fields swayed like a calm sea around the walls of the city.
Nihal enjoyed the morning breeze from the terrace at the top of the tower. It was the highest place in all of Salazar and had the best view of the plains that flowed for miles and miles.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens handling:
Nihal er halv-elver – den sidste i hele verden. Med sit blå hår, lilla øjne og spidse ører skiller hun sig ud fra mængden. Hun er vokset op hos sin ’far’ der er våbensmed og har altid været lidt af en drengepige. Sammen med de andre børn i byen leger hun krig. Hun er endnu ikke blevet overvundet, men det ændre sig da en fremmed kommer til byen, udfordre hendes og vinder ved at bruge magi. Nihal beslutter sig for at lære magi – fordi det kan være nyttigt for en kriger. Hun kommer i lære og får en god ven i troldmandslærlingen Sennar.

Bogen foregår over lang tid, men på et tidspunkt bliver Nihals by angrebet af Tyranen. Han har erobret flere af de frie lande og går nu efter ’the Land of the Wind’. Selvom Nihal har lært magi har hun ikke lagt krigeren i sig væk og hun beslutter sig for at sætte alt ind på at nedkæmpe Tyranen. Senner er også med og på hver deres måde forsøger de at skabe fred i verdenen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min mening:
Det var en impulsanmodning jeg lavede da jeg bad om at få lov at læse Nihal of the Land og the Wind på netgalley, men jeg har ikke fortrudt et eneste sekund. Jeg elskede bogen fra første side. Jeg er vild med bogens hovedpersoner, Nihal og Sennar, og deres indbyrdes forhold.

Historien handler i høj grad om krig og kamp, men jeg synes egentligt ikke at det fylder så meget igen. Det meste af tiden følger vi Nihal, imens hun udvikler sig fra lille pige til kriger. Og det er netop hendes udvikling og kamp for at finde ud af hvem hun selv er der er essentiel i historien. Der bliver stillet mange vigtige spørgsmål og især Nihals læremester Ido sætter spørgsmålstegn ved hvorfor de kæmper mod Tyranen. Nihal er generelt drevet af had og ønsket om hævn, men den holdning er farlig når man går i kamp og skal kæmpe i en gruppe der skal stole på hinanden.

Sennar er meget forskellig fra Nihal. Han er troldmand og forsøger at skabe fred med mere fredelige metoder såsom forhandlinger. Jeg ville virkeligt ønske at jeg havde en ven som Sennar, for lige meget hvor mange gange Nihal er en idiot over for ham, kommer han altid tilbage og hjælper hende op, når hun har det sværest.

Nihals læremester Ido er også virkelig skøn og jeg forelskede mig nok lidt i den lille gnavne dværg med det store hjerte.

Jeg har lidt svært ved at udtrykke min glæde for denne bog, for jeg synes den er helt fantastisk. Så det eneste jeg vil sige er: LÆS den NU.

Licia Troisi var for min en ukendt forfatter, men det viser sig at hun er Italiens bedst sælgende fantasyforfatter, så kan man li’ fantasy er hun helt klart et kig vær. Jeg har generelt læst alt for lidt bøger af forfattere i andre europæiske lande, og det er i grunden ærgerligt for ind i mellem er der perler som Licia Troisi. Jeg kan forestille mig at hun for Italien er lidt ligesom Lene Kaaberbøl eller Josefine Ottesen er for Danmark. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien:


Ingen kommentarer :

Send en kommentar