The Wicked af Douglas Nicholas

onsdag den 9. april 2014




The Wicked

Serie: Something Red #2

Douglas Nicholas

368 sider

Atria Books - 2014

Anmeldereksemplar fra 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A thrilling and intoxicating journey to a land of legend, where nothing is quite as it seems. 

Something evil has come to reside in a castle by the chill waters of the North Sea: men disappear and are found as horribly wizened corpses, knights ride out and return under an enchantment that dulls their minds. Both the townspeople and the court under Sir Odinell’s protection live in fear, terrorized by forces beyond human understanding. But rumors of a wise woman blessed with mysterious powers also swirl about the land. The call goes forth, and so it comes to be that young apprentice Hob and his adopted family—exiled Irish queen Molly, her granddaughter Nemain, and warrior Jack Brown—are pitted against a malevolent nobleman and his beautiful, wicked wife. 

Richly set in the inns, courts, and countryside of thirteenth-century northwest England, The Wicked is a darkly spun masterpiece that will leave fans of epic fantasy thirsty for more.

(beskrivelse fra Netgalley.com)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg ligger og svinger mellem 2 og 3 stjerner.  Jeg synes historien var fin, men havde lidt svært ved at komme gennem bogen. Det skyldes nok mest af alt brugen af dialekter i bogen. Dialekter er en super fin ide, især hvis læseren bare nogenlunde kan forstå dem. Det var desværre ikke tilfældet for mig. Nok har jeg efterhånden læst en del engelske bøger, men mit engelsk er stadig ikke så super godt at det kan forstå irske-dialekter eller hvad det nu end var. Bogen indeholdt godt nok også en ordliste – og her har jeg fundet en af de store ulemper ved e-bogen. Jeg slå ikke bare lige op i ordlisten for at få forklaret et ord eller to. Det ville jeg være meget mere tilbøjelig til at gøre i en fysisk bog.

Dialekterne gjorde at bogen nogen steder var svær at komme igennem, men var på samme tid også med til at give bogen sjæl og charme. Jeg følte næsten at jeg redte rundt blandt folk i 1300-tallets nordvestlige England uden at forstå et ord af hvad der blev sagt.

Hovedpersonen Hob havde jeg det egentligt fint med. Han har uden tvivl hjertet på det rette sted, men det var helt klart Molly og Nemain der stjal billedet. Deres trolddom er interessant og jeg ville meget gerne have historien fortalt fra Nemains synsvinkel, så jeg kunne få en førstehåndsberetning fra de ting som mændene ikke måtte se eller være med til.

Da jeg gik i gang med bogen troede jeg at det var en enkeltstående bog eller i hvert fald første bog i serien. Ca. ¼ inde, vælger jeg at lave en hurtig søgning på bogen op opdager at den faktisk er en 2’er. Selvom det er anden bog i serien følte jeg ikke at jeg manglede noget specielt. Jeg forstod det hele og blev præcenteret for alle personerne efterhånden som de optrådte i historien. Selvfølgelig var der indimellem henvisninger til begivenheder jeg tror, har fundet sted i første bog, men også de blev beskrevet i korte træk, så der var igen problemer med at følge med. Jeg vil dog anbefale alle andre at starte med første bog. Det er på en eller anden måde bare forkert at starte midt i en serie.

Alt i alt en fin læseoplevelse, der med sin brug af dialekter, både gav en autentisk stemning, men også gav visse udfordringer for forståelsen. Fordi jeg er i mit gode hjørne i dag ender bogen på 3 stjerner. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bøger i serien:


Ingen kommentarer :

Send en kommentar