Sjælekvant af Kent Carlson

søndag den 16. februar 2014




Sjælekvant

Serie: Magerne 1

Kent Carlson

340 sider

CarlsonNet - 2013

Anmeldereksemplar fra Kent Carlson
OBS: Dette er en bog der henvender sig til alderen 18+

Først vil jeg gerne advare alle mod at læse om bogens handling på dens egen hjemmeside for teksten afsløre ting der sker 87 % inde i historien. 87 %! På dette tidspunkt er bogen jo næsten færdig og så er det altså ikke fedt at man stadig sidder og venter på at det der står i bogens omtale kommer til at ske. Jeg forsøger herunder at fortælle hvad bogen handler om, uden at afsløre så meget af handlingen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Johan er præstesøn og skal netop til at begynde på uddannelsen til præst på Københavns Universitet. I frokostpausen møder han Kirsten som han falder for lige på stedet.. Hun er smuk, ja faktisk må hun da være en engel. Han kommer langsomt ud af sin trance og får med besvær inviteret Kirsten ud på en date. Det skal vise sig at vende op og ned på hans liv.

Kirsten er Mager* og det er Johan så åbenbart også. Men hvad betyder det egentligt? Og hvordan hænger det sammen i forhold til hans tro på kristendommen. Ikke super godt viser det sig og historien følger Johan i hans kamp for at finde sig selv midt i en stormende forelskelse og religionsforvirring.

* En Mager er en person med evner ud over det sædvanlige og ville måske i gamle dage være blevet kaldt hekse og troldmænd. Men Magernes historie går meget længere tilbage og den vil jeg ikke belemre jer med her.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg vidste egentligt ikke ret meget om bogen inden jeg gik i gang. Nøgleordene mystik, kærlighed, lidt erotik, religionsteorier og humor havde jeg da hørt, men jeg var helt overbevist om at der også var en snert af fantasy-elementer i historien. Her tog jeg dog grueligt fejl og det var noget af en mystisk oplevelse at starte på bogen. Et af mine stikord nævner godt nok erotik, men det blev lidt for meget for mig. Inden Johan har kendt Kirsten i 24 timer har de allerede haft sex flere gange og nogle af beskrivelserne var ret beskrivende. Det kan godt være at det bare er min blufærdighed, men jeg fik altså nok og var umådeligt tæt på bare at lægge bogen fra mig igen. Erotik i bøger har jeg det ikke ret godt med, og det er f.eks. også en af grundende til at jeg helt bevidst er gået uden om bøger som Fifty Shades. Heldigvis foregik det meste af den udpenslede erotik i starten af bogen og det var derfor ikke helt så slemt da jeg fortsatte.

For ikke ret lang tid siden læste jeg noget om at drengene i vores normale verden har det svært fordi piger hele tiden læser om drømmefyre i bøgerne (f.eks. Edward Cullen fra Twilight), og at drengen ikke kan leve op til det billede. I denne bog er det lige omvendt. Her har vi en kvinde der virker til at være fuldstændigt perfekt og derudover er det hende der har førertrøjen på når det kommer til sex. Se her har vi piger fået en fiktiv figur vi nok har temmelig svært ved at leve op til

Bogen udfordrer virkeligt den historie vi alle sammen kender om Gud og Jesus. Hvis man er meget troende er det nok ikke denne bog man skal læse. Hele kristendommens grundlæg udfordres og der er mange videnskabelige forklaringer for hvorfor historien skulle være anderledes. Heri spiller Magerne en stor rolle og der er også flere naturvidenskabelige teorier om magerne som blev forklaret i bogen. Den del synes jeg egentligt ret godt om selvom det nogle gang blev lidt langtrukkent og mere virkede som en bog der blot vil udfordre kristendommen og ikke havde så meget historie at fortælle selv.

Jeg bliver også nød til at kommentere lidt på sproget i bogen for det var jeg ikke ret gode venner med. Ind i mellem var der sætninger der var så knudrede at jeg efter flere genlæsningen opgav og fortsatte uden at have fundet meningen med sætningen. Opsætningen var heller ikke super. Jeg læste bogen på min kindle, så jeg skal ikke udelukke at der kan være sket noget i formateringen fra det ene format til det andet, men ret ofte var et ord delt og stod på 2 linier uden bindestreg imellem. Derudover kunne det også være ord som ”han” hvor n’et lige var hoppet ned på næste linie og derved ødelagde læserytmen en hel del fordi man selv skulle opfatte at de to dele hang sammen.  

Det var alt i alt en noget blandet oplevelse at læse bogen og jeg bliver nød til at erkende at jeg blev en anelse skuffet. Mine forventninger svarede slet ikke til hvad jeg fik. Den fantasy-del jeg havde håbet på blev fuldstændigt erstattet af virkeligheden med alt hvad den indeholder af hverdagsproblemer (som måske ikke er helt så hverdagsagtige igen). 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien:


Ingen kommentarer :

Send en kommentar