Filmnyt #1: Skammerens Datter

mandag den 20. januar 2014


















Efter Skammerens Datter blev en succes som teaterstykke på Østre Gasværk i efteråret 2012 er der kommet fart på filmprojektet også. Første gang jeg læste om en filmatisering af Skammerens Datter var tilbage i 2004, da Nordisk Film annoncerede at de ville lave en international filmatisering af bogen. Det blev dg ved snakken indtil Nepenthe Film sidste år købte rettighederne og nu er i gang med en filmatisering i samarbejde med Nordisk Film.

Da nyheden om filmatiseringen kom i efteråret 2012, var den planlagt til biografpræmiere i efteråret 2014. Det er dog blevet udskudt, så nu må vi vente helt til foråret 2015. Selvom jeg blev en kende skuffet da jeg læste denne nyhed, så håber jeg at udskydelsen betyder at filmen bare bliver endnu bedre fordi de derved har lidt mere tid til den.

Den egentlige grund til at jeg nu skiver og Skammerens Datter (igen) er at der nu er fundet skuespillere til filmen (eller i hvert fald nogle af dem). Nu har jeg aldrig været den store kender af skuespillere og jeg er utrolig dårlig til at huske navne på folk der spiller med i film. Det skal dog ikke forhindre mig i at fortælle hvem der indtil videre er med:
  • Nico: Jakob Oftebro
  • Våbenmesteren: Søren Malling
  • Melussina (Dinas mor): Maria Bonnevie
  • Dama Lizea: Stina Ekblad
  • Drakan: Peter Plaugborg 
  • Davin: Allan Hyde
Billedet er lånt herfra: kino.dk
Det eneste navn der i første omgang sagde mig noget var Allan Hyde. Han var i en årrække med i Eventyrteatret og jeg husker ham allerbedst i rollen som Den Grimme Ælling i deres forestilling fra 2005. Jeg ved at han siden da har spillet med i TV-serien True Blood, men selvom jeg engang havde ambitioner om at se serien er det aldrig blevet til noget. Jeg glæder mig til at se hvordan han klarer rollen som Davin, selvom den rolle jo ikke er den største i første bog. 

Til rollerne som Dina og Rosa har Nepenthe afholdt en række auditions for piger, men de har endnu ikke offentliggjort hvem der har fået rollerne. 

Ud over skuespillerne skriver denne artikel også at budgettet er på omkring 50 mio kroner. Optagelserne starter i slutningen af februar i år og vil bl.a. foregå på locations i Tjekkiet og Island. 

Jeg glæder mig til at se filmatiseringen af en af mine yndlingsbøger, selvom det faktum også kan gøre mig lidt nervøs. Hvis de klarer det ligeså godt som Østre Gasværk, så skal det nok blive en succes. 

Ingen kommentarer :

Send en kommentar