Kilimanjaro #6: Bestigning, dag 3

lørdag den 21. september 2013


Forrige - Oversigt - Næste

Torsdag d. 25. juli
Fra Shira Camp (3839 m) over Lava Tower (4627 m) til Baranco Camp (3986 m)

Distance: 10,75 km
Højdeændring: + 147 m (788 m op til Lava Tower, 641 m ned til Baranco Camp)

Vækningen sker kl. 6:30, men vi er allerede oppe kl. 6 – vi kan ikke sove længere. Når man lægger sig til at sove før kl. 20 er det også begrænset hvor længe man kan sove. Det har været en kold nat – der er et fint lag frost på teltet. Vi står op, pakker sammen og spiser morgenmad. Hende der var dårlig i går har det bedre i dag, til gengæld er der et par af de andre der har det lidt værre og et par stykker kaster op. Vi kommer af sted til tiden i dag og går omkring kl. 8. Skyerne begynder så småt at forsvinde under os, til gengæld kommer der flere skyer over os. På ruten inden frokost kan vi se de blå prikker af portere der snor sig af sted både foran os og efter os. Vi har udsigt til Kibo det meste af turen og kigger man lidt til venstre kan man også skimte en række af blå prikker i den retning. Ved Lawa Tower smelter flere af ruterne sammen. Lemosho og Shira ruterne støder til Machame ruten og følges ad resten af vejen mod toppen.

Udsigt over Shira plateauet


Vi skal op over Lava Tower i dag i ca. 4600 meters højde inden vi begiver os ned til næste lejr der ligger i næsten samme højde som Shira Camp. I dag mærker jeg højden. Omkring frokost har jeg hovedpine og ingen appetit. Jeg klemmer et stykke toastbrød ned. Mere kan jeg ikke spise.

Efter en times frokostpause går vi videre omkring kl. 13:30. Det er begyndt at blæse lidt og det er koldt. Jeg skulle have lagt den tykke trøje i rygsækken også. Martin låner mig sin tynde trøje og da vi begynder at gå igen får jeg varmen. Der kommer også langsomt skyer omkring os og det bliver lidt tåget. Foran os tårner Lava Tower sig op. Skyerne kommer drivende ind fra siden, så nogle gange kan vi se bjergmassivet, mens det andre gange bliver skjult bag en sky. Vi er ved Lava Tower omkring kl. 14:10 og her holder vi en lille pause. Det skulle være muligt at klatre op på klippen, men der er ikke meget mening i det i dag, da man på grund af skyerne alligevel ikke kan se noget.

Lava Tower
Nu går det nedad igen – eller det var hvad Thomas påstod. Alligevel synes jeg at vi går et godt stykke opad på et tidspunkt. Jeg får det bedre efterhånden som vi går ned og til aftensmaden er min appetit tilbage. Der er masser af de specielle planter der kun vokser på Kilimanjaro og det er et flot syn. Vi er ved Baranco Camp omkring kl. 16:50 efter en lang tur ned fra Lava Tower. På turen ned kan vi se over på morgendagens første stigning; Baranco Wall. Jeg har læst meget om netop den stigning, men set på afstand synes jeg ikke det ser så slemt ud. Man kan se stien der stor der op af bjergsiden. Ved ankomsten til lejren tager Baranco Wall sig dog noget anderledes ud og herfra er det svært at se hvordan man skal komme op den vej. Jeg husker billedet fra tidligere hvor man kunne se stien, for så tror jeg ikke at bjergsiden er så skræmmende. Jeg glæder mig faktisk lidt til det stykke. Aftensmaden er kl. 18:30 og til vores overraskelse står der pandekager på bordet. Derudover får vi spaghetti med en form for kødsovs.

Filex foklarede i dag hvad navnet Kilimanjaro betyder. Kilima stammer fra swahili og betyder stort bjerg. Jaro kommer fra sproget chagga og betyder sne eller is. Kilimanjaro betyder altså noget i retning af ”Det store bjerg med sne”.  


Vandring

Ingen kommentarer :

Send en kommentar