Pandæmonium af Lauren Oliver

torsdag den 29. august 2013



Pandæmonium
Org. titel: Pandemonium

Serie: Delirium
Org. serie titel: Delirium

Lauren Oliver

302 sider
ISBN:  978-87-400-0744-2

Politikkens Forlag - 2013
Org. udgivet i 2012


Bogen er et anmeldereksemplar fra Politikkens Forlag – meningerne er mine egne.

For at undgå spoilers, læs først bogen: Delirium

----------------------------------------------------------------------------------------------
Lena er flygtet ud i Vildmarken. Bogen har to handlingsspor; dengang og nu. Dengang fortæller om tiden lige efter Lenas flugt og beskriver hvordan hun møder de lovløse og begynder en tilværelse i Vildmarken. I handlingssporet nu, er Lena i New York hvor hun holder øje med hvad DFA (Deliria Frit Amerika) laver. 
----------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg er ret forvirret omkring denne bog. På den ene side var jeg meget irriteret på bogen og på Lena, men på den anden side var jeg helt opslugt af historien og kunne ikke lægge bogen fra mig gennem de sidste 100 sider.

Lena irriterer mig. Hun virker ikke som om hun kan noget selv og i det nutidige handlingssport, hvor hun skal virke som den stærke skal hun hele tiden have hjælp til det ene eller andet. Derudover så ved hun ikke ret meget om hvad der foregår omkring hende. Hvorfor skal hun holde øje med DFA? Det er jeg stadig lidt i tvivl om. Der bliver slet ikke givet nok svar og den verden som Lauren Oliver har bygget op virker på en måde mindre gennemført i denne bog end i den forrige.

De to handlingsspor hænger heller ikke helt sammen. Dengang-kapitlerne stopper pludseligt uden at være nået til det tidspunkt hvor nu-kapitlerne starter. Det virker som to forskellige historier i en og samme bog. Dengang-kapitlerne er meget vandren rundt i vildmarken om vinteren i et koldt og trøstesløs landskab og den smule spænding der er ødelægges lidt af at man ved hvem af de lovløse der i hvert fald overlever eftersom de spiller en rolle i nu-kapitlerne.

Det sidste som jeg slet ikke bryder mig om i bogen er introduktionen til drengen Julian og Lenas følelser for ham. De virker kunstige, som om de kun er der fordi det er endnu en dreng hun har tilbragt til sammen med alene. Derudover er slutningen og et begyndende trekantsdrama slet ikke det jeg havde regnet med. Jeg håber ikke at tredje bog vil handle alt for meget om det trekantsdrama man fornemmer her. Det orker jeg næsten ikke at læse om.

Jeg føler mig som sagt splittet. Der er mange ting i bogen jeg ikke brød mig om men alligevel kunne jeg ikke slippe den til sidst. Jeg ved ikke helt hvorfor men det faktum betyder også at bogen sniger sig op på 3 stjerner ligesom den forrige bog. 

----------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien:

----------------------------------------------------------------------------------------------

Ingen kommentarer :

Send en kommentar