The Magicians' Guild by Trudi Canavan

lørdag den 27. juli 2013



The Magicians' Guild


Serie: The Black Magician 1


Trudi Canavan

469 sider
ISBN:  978-18-414-9313-8

Orbit Books - 2004
Org. udgivet i 2001



----------------------------------------------------------------------------------------------
Hvert år ryddes Imardins gader for de fattigste mennesker. De gennes uden for bymuren – tilbage til slummen. Vi møder Sonea netop mens byen er ved at blive ryddet. Sonea kommer fra slummen, men har boet i byen i 2 år. Nu genforenes hun med sine gamle venner og lokkes til at gøre modstand mod troldmændene. De unge kaster med sten mod den magiske barriere troldmændene har lavet. Sonea kaster en sten, men i stedet for at blive slået tilbage af barrieren ryger den lige igennem og rammer en af troldmændene. Hun har ubevidst brugt magi. Det gør troldmændene nervøse og sender Sonea ud på en vild flugt. Troldmændene vil finde Sonea fordi utrænet magi kan være farlig og destruere både hende og byen omkring. Sonea vil derimod ikke findes fordi hun altid har lært at hade troldmændene og alt hvad de står for. 
----------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har meget længe haft lyst til at læse The Magicians’ Guild, men en lidt uheldig oplevelse med en oversættelse af anden af Trudi Canavan bøger gjorde mig lidt nervøs for at starte på denne. Vælg-for-mig-legen på goodreads blev startskuddet for mig til at gå i gang med bogen, da den blev valgt til mig – og tusind tak for det. Jeg fortryder bestemt ikke og det var en rigtig god læseoplevelse.

Historien bliver fortalt fra to sider; Troldmændenes og Soneas. Det giver begge sider af historien og gør at man kan forstå begge sider. Samtidig gør det at det er svært at definere hvem der er de gode og hvem der er de onde – hvilket er positivt i mine øjne. Jeg kan godt li’ når bøger ikke er sort-hvide, men indeholder en mængde af grålige karakterer.

En dejlig bog, hvor der besvares tilpas mange spørgsmål til at man synes bogen er fint afsluttet, men samtidig stiller nogle meget interessante spørgsmål der giver læseren et praj om hvad der skal ske i de næste bøger. Slutningen har vældig interessant og det tegner godt for de næste bøger i serien.

Alt i alt en klar anbefaling herfra.

----------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien: The Black Magician Trilogy


Prequal til serien

----------------------------------------------------------------------------------------------

Ingen kommentarer :

Send en kommentar