Maps in books #5: Den Sidste Vindrytter

mandag den 3. juni 2013

Fantasybøger foregår ofte i en fiktiv verden. I nogle bøger er der lavet kort over denne verden og fordi jeg finder kort interessante vil jeg vise nogle af dem her.

Serie: Den Sidste Vindrytter
Bøger: Udvalgt, Rejsen & Opgøret
Forfatter: Nick Clausen
Kort: Et kort fra hver bog









Den sidste vindrytter var en serie jeg nød at læse. Det var dejlig dansk fantasy, men alle de elementer fantasy skal indeholde. Da jeg mødte Nick Clausen til Ordkraft sagde han faktisk at serien er skrevet som én bog, men at forlaget synes at det skulle være tre bøger og at det er derfor det er endt med tre bøger. Jeg har for øvrigt kommenteret bøgernes for og bagsider her, da jeg synes det er fedt at de passer sammen på den måde de gør.


Bog 1
Bog 2
Bog 3

Det skønne ved de her kort er at det ændre sig fra bog til bog i takt med at skyerne bræder sig. Jeg vil ikke sige noget om hvad det præcist er for ikke at komme med spoilers, men at man kan se ændringen fra bog til bog i kortene synes jeg rigtigt godt om. Det er den ene side af sagen. Den anden går i en helt anden retning. Da jeg læste anden og tredje bog blev jeg ret irriteret på kortene fordi det ikke helt var muligt at se hvor vores hovedperson Kian befinder sig på hvilket tidspunkt. Kortet var ret ubrugeligt i den sammenhæng. Så hvor jeg på den ene side synes det er fedt at udviklingen i skydækket vises på kortet, så var det på den anden side også rigtigt irriterende under læsningen. Heldigvis har jeg alle tre bøger herhjemme, så jeg kunne tage bog 1 ned fra hylden og kigge på kortet og finde det sted Kian befandt sig.

Men ja, der er fordele og ulemper ved alting, men mest af alt er jeg bare super glad for at der var et kort med. Kort i fantasybøger hjælper mig generelt til at gøre verdenen mere virkelig og gør det meget lettere at navigere rundt i den.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar