Blog Tour #1: Anmeldelse - Den Sorte Ravns forbandelse

fredag den 17. maj 2013



Helle Ryding Blog Tour
Morganas Kilder og Klintespind

Dag 1
Anmeldelser af "Den Sorte Ravns forbandelse" på alle blogs

Frk. Hyms - Boglabyrinten - Læsehestens blog
Sus' bogblog - Bøger på Tværs



ß Stil spørgsmål direkte til Helle Ryding à
ß Klik på de grønne bannere à





Den Sorte Ravns forbandelse


Serie:  Morganas Kilder 1


Helle Ryding

352 sider
ISBN:  978-87-170-4263-6

Nyt Nordisk Forlag - 2012
Org. udgivet i 2005




Bogen er et anmeldereksemplar fra Nyt Nordisk Forlag – meningerne er mine egne.

Den Sorte Ravns forbandelse er første bog i trilogien Morganas Kilder. Det er anden gang jeg læser bogen da jeg læste hele serien tilbage i 2008, men det har bestemt ikke gjort oplevelsen mindre. Jeg kunne svagt huske hvad bogen handlede om - alligevel overraskede den mig gang på gang og jeg følte mig underholdt hele vejen igennem.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Elisa bor på Svaneborg – her blev hun afleveret som spæd og ingen ved hvor hun kommer fra eller hvorfor hun blev sat på Svaneborgs trappesten en mørk og blæsende Allehelgensnat. Elisa har altid været anderledes. F.eks. vokser hendes hår syv gange hurtigere end normalt og hun ved altid hvordan alle stjerner og planer står på himlen. Nu er hun blevet 12 år og der begynder at ske mærkelige ting omkring hende.

Et 12 år gammelt brev dukker op, og da Elisa begynder at stille spørgsmål om hvor hun kommer fra forandres hendes trykke tilværelse på Svaneborg. Derudover dukker en mystisk mand med en høg op på herregården og Elisa kan bestemt ikke lide hverken ham eller fuglen. En nat lokkes hun til at ridde ud til Ellemosen hvor mosefolket, svartalfer lokke hende ud i det bundløse mudder.

Hvem er Elisa og hvor kommer hun fra? Læs bogen og følg med på starten af Elisas rejse for at finde ud af hvem hun er.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg kan synes ret godt om denne bog. Elisa er en dejlig hovedperson, hun er egenrådig og vil helts gå sine egne veje. Jeg elsker at der i en forholdsvis moderne verden indblandes så mange af de nordiske overnaturlige væsener; elvere, mosekonen, svartalfer, nisser og gnomer. De er flettet ind i vores verden på en rigtig fin og realistisk måde.

Leander er alle tiders. Han er på en måde den trykke person Elisa altid kan vende tilbage til, men han er også lidt mystisk fordi man egentligt ikke ved noget om ham. Ligesom Elisa afskyr jeg også Gorwe og hans høg, men bliver ind imellem oprigtigt i tvivl om hans hensigter – præcis ligesom Elisa. Når jeg læse bogen føler jeg næsten at jeg er Elisa og det kan kun betyde at forfatteren kan sit kram.

 ”Den Sorte Ravns forbandelse” er kun starten på historien og der venter så meget mere i de næste bøger. Min opfordring til jer: Læs ”Den Sorte Ravns forbandelse”, for når I først har læst den kan I ikke lade være med at læse de næste bøger i serien.

Bonusinfo: Rigtigt mange af navnene i Morganes Kilder har en bestemt betydning heller hentyder til et eller andet. Prøv at læg mærke til det når I læser bøgerne.

Alle tre bøger i serien kan købes her: Arnold Busck

Husk også at læse de andres anmeldelser af Den Sorte Ravns forbandelse: Frk. Hyms - Boglabyrinten - Læsehestens blog - Sus' bogblog - Bøger på Tværs

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien: Morganas Kilder

1 kommentar :

  1. Jeg elsker Morganas Kilder. Jeg ville ønske at der kom en 4!

    SvarSlet