Jagten på Andomal af John Flanagan

onsdag den 24. april 2013



Jagten på Andomal
Org. titel: The Hunters

Serie:  Våbenbrødre 3
Org. serie titel: Brotherband 3

John Flanagan

363 sider
ISBN: 9788717042483

Nyt Nordisk Forlag - 2013
Org. udgivet i 2012

Bogen er et anmeldereksemplar fra Nyt Nordisk Forlag – meningerne er mine egne.

For at undgår spoilers, læs først bøgerne:  De uønskede & Under angreb.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Piraten Zavac er stadig i besiddelse af Skandias mest værdifulde skat; Andomal. Hal og hans våbenbrødreflok, Hejrene, er på jagt efter ham for at skaffe den betydningsfulde genstand tilbage. På skibet har de fået selskab af pigen Lydia der selv har et mellemværende med Zavac efter han indtog hendes by og slog hendes bedstefar ihjel.

Bogen starter kort tid efter begivenhederne i forrige bog. Zavac har fået et stort forspring og Hejrene forsøger nu at indhente ham. De har fundet ud af at han er på vej til piratbyen Ragusa og forsøger at indhente ham inden han når frem. Det vil vise sig ikke at blive helt let for Zavac har sine egne kontakter og vil gøre alt for at stoppe dem. Vil det lykkes for drengene at indhente Zavac og erobre Andomal tilbage? Læs bogen og få svaret.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg er ret glad for John Flanagans bøger og jeg glæder mig derfor enormt hver gang der kommer en ny bog fra ham. Jagten på Andomal var ingen undtagelse for jeg har siden jeg læste forrige bog i serien glædet mig til at høre mere om Hal og alle de andre.

En såret våbenbror viser at drengene bare er drenge. De er hverken uovervindelige eller usårlige og deres omsorg og bekymring for den syge kammerat er rørende. Det er rart at alt ikke kun er aktion og kampe, men at man også hører om det daglige liv og hvad der sker mellem sammenstødende.  Balancegangen mellem de to ting er rigtig fin og når det hele er krydret med en god portion humor bliver det en fornøjelse at læse. Særligt epilogen var hylende morsom og jeg kunne ikke lade være med at klukke lidt for mig selv.

Sejlmiljøet kan jeg også rigtigt godt li’. Jeg har ikke læst meget der foregår omborg på et skib, men John Flanagan gør det hele yderst levende, så det næsten føles som om man selv står på dækket og holder rorpinden. At der bliver brugt rigtige sejludtryk er kun med til at gøre det endnu mere autentisk og hvis man ligesom mig ikke er stærk i sejludtrykkene er der en ordliste med forklaring på det meste. Dog er ordlisten ikke sorteret alfabetisk, så den er svær at slå op i under læsningen.

Drengene i våbenbrødre flokken supplerer hinanden rigtigt godt. De er sat sammen af alle de udstødte og særlige som de andre ikke ville være sammen med, men den del har bare styrket dem fordi de med deres forskelligheder kan støtte hinanden. Flokken viser med alt tydelighed hvor vigtigt det er at have forskellige styrker og svagheder og også hvor vigtigt det er at indrømme dem og overlade opgaven til den der har de bedste forudsætninger for det.

Alt i alt kan jeg kun sige at med Jagten på Andomal levere Mr. Flanagan endnu engang en fantastisk historie som man næsten ikke kan lægge fra sig igen. Jeg håber at vi kommer til at se mere til Våbenbrødrene. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien: Våbenbrødre


Ingen kommentarer :

Send en kommentar