Maps in Books #1: Skammerens Datter

onsdag den 23. januar 2013

Fantasybøger foregår ofte i en fiktiv verden. I nogle bøger er der lavet kort over denne verden og fordi jeg finder kort interessante vil jeg vise nogle af dem her.

Bog: Skammerens Datter
Serie: Skammerens Børn 1
Forfatter: Lene Kaaberbøl
Kort: (1) Skay-Sagis Halvøen
        (2) Dunark By og Dunark-borgen

Skammerens Datter er en af de første bøger jeg har læst og derfor har den en helt særlig plads hos mig. Selvom det ikke står helt klart for mig, så er det nok også i Skammer-serien at jeg første gang stiftede bekendtskab med kort i bøger.



(1) Skay-Sagis Halvøen
Det første kort i bogen viser hele den store halvø. Det er et stort kort i forhold til hvor handlingen udspiller sig, men på den måde viser det at forfatteren har tænkt mere over den verden historien foregår i. Man får en hel del mere af vide på kortet, end der reelt set er behov for. For mig gør det ikke noget, og det viser sig da også sidst i bogen at det er rart at vide lidt mere end bare hvor Dunark er.





(2) Dunark By og Dunark-borgen
Kortene over Dunark By og Dunark-borgen er de mest centrale for historien. Det er jo her den foregår. Kortene er enkle og det er let at orientere sig på dem og følge med i hvor Dina bevæger sig hen. De er mere tekniske end det første kort (1). Her er det bygninger, haver og helt konkrete ting som brønde der er på kortene. Det er bygningerne der er i fokus og mellem dem fornemmer man gaderne. Jeg synes det er dejligt med først et generelt kort over verdenen og derefter et meget konkret og detaljeret kort over byen Dunark og borgen.


Ingen kommentarer :

Send en kommentar