Under angreb af John Flanagan

fredag den 23. november 2012



Under angreb
Org. titel: The Invaders

Serie: Våbenbrødre 2
Org. serie titel: Brotherband 2

John Flanagan

387 sider
ISBN: 9788717042469

Nyt Nordisk Forlag - 2012
Org. udgivet i 2012


Bogen er et anmeldereksemplar fra Nyt Nordisk Forlag, så mange tak for den. Se i øvrigt deres beskrivelse af bogen her (lad jer ikke skræmme af at den står som børnebog - målgruppen er ret bred)

For at undgå spoilers, læs først bogen: De uønskede

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hal og hans besætning på Hejren er flygtet væk fra Hallasholm. De er på jagt efter piraten Zavac der i forrige bog stjal Andomal – skandiernes mest elskede klenodie – for på den måde at vinde deres værdighed tilbage. Da de tager af sted fra Hallasholm er det er forfærdeligt stormvejr og de søger derfor tilflugt i en lille bugt – Læbugten døber de den. Her bygger de lejr og venter på at stormen går over. De bruger tiden på at forbedre deres kampfærdigheder, så de er helt klar når de går til angreb mod piraterne.

Det går op for dem at våbenbrødretræningen er ovre og at det nu hamler om liv og død når de går i kamp. For kamp skal det blive til, men inden da må de have en plan. Den lille hejreflok er ikke mange i forhold til piraterne, så de skal være listige og hurtige hvis de skal vinde. Det bliver op til Hal at udtænke en brugbar plan, og da han står i kampens hede finder han hurtigt ud af at meget i sådan en plan kan gå galt. 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det kan godt mærkes at våbenbrødretræningen er slut og at den lille flok Hejre er kommet ud i virkeligheden. Her er der helt andre ting der gælder og de skal lære at arbejde sammen i alvorlige og farlige situationer. Hal bliver udfordret i sin rolle som skirl, og det er rart at se at han også kan være usikker og fejle. De bliver alle sammen guidet og trænet af den gamle søulk Thorn, og han er en fantastisk karakter. Hans fortid er stadig lidt ukendt, men langsomt løftes sløret for den og man lære ham rigtigt godt at kende på både godt og ondt.

En glædelig overraskelse i bogen er pigen Lydia, jeg vil ikke sige så meget mere om hende, men det er rart med en pige i historien til at bryde den mur af drengehørm der hurtigt breder sig blandt hejrerne. Hun er et frisk pust til historien og viser at John Flanagan ikke kun skriver til drengene, selvom bogen nok generelt appellerer til drenge. Lydia har desuden et spændende og nyt våben der ikke tidligere er hørt om i Flanagans bøger. Hvad det er, må I selv læse.

Jeg kunne nemt nævne alle drengene fra hejreflokken for hver deres personlighed og særheder, men dem jeg holder mest af er Ingvar og Stig. Ingvar der på trods af sit dårlige syn bare gerne vil være som de andre, og Stig – førstestyrmanden – der er kommet rigtigt langt i forhold til at styre sit raseri. Generelt er det en blandet og spændende flok Flanagan har fået sat sammen og lige præcis det at de er så forskellige tror jeg er godt for historien.

Sproget er som sædvanligt dejligt og let at læse. Der er ligesom i forrige bog en del sejler- og skibs-udtryk, for at gøre historien realistisk. I starten af bogen er der igen en ordliste med udtryk som man kan slå op i, men jeg brugte den ikke selv. Når historien kører vil jeg helst ikke forstyrres af opslag i ordlisten og de fleste ords betydning kunne jeg gætte mig til eller huske fra forrige bog.

Der er også kommet er kort med i bogen denne gang – og det er rart. Desværre sidder der midt inde i bogen, så det er svært at finde igen. Det er et kort over byen Limmat, som kommer til at spille en afgørende rolle og jeg var glad for at der overhovedet var et kort. Generelt savner jeg et kort over Stormviden (det vand de sejler på) og de omkringliggende lande. Jeg ville gerne have steder som Hallasholm, Læbugten og Limmat placeret på et kort, så jeg ved hvor Hal og de andre er sejlet hen og så jeg vidste hvilket sted/land Limmat hørte til. . Det irriterer mig mest fordi jeg ved at der i Skyggens Lærling (Flanagans første serie) er et meget groft kort over netop det område. Det kunne han godt have gjort en lille smule mere detaljeret og fået med i bogen.

Alt i alt så var det en god læseoplevelse, hvor man virkelig mærker kærligheden til skibet Hejren og nemt fornemmer hvordan der er at styre skibet. Jeg kan kun anbefale alle at gå i gang med Våbenbrødre – det er indtil nu en fantastisk serie, og selvom jeg tidligere skrev at den er for drenge kan piger altså sagtens læse med og få en fantastisk oplevelse – det har jeg i hvert fald haft.

Har I allerede læst Våbenbrødre-bøgerne kan jeg også anbefale John Flanagans anden serie, Skyggens Lærling. Den foregår i samme univers, i Auraluen (der hvor Hals mor kommer fra), og den er lige så fantastisk som Våbenbrødre. Skyggens Lærling starter med bogen "Gorlans Ruiner", og består af 11 bøger, med en 12. på vej.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien: Våbenbrødre


1 kommentar :