Top Ten Tuesday: Forfattere jeg er taknemlig for

torsdag den 22. november 2012

Jeg springer med på bølger og forsøger mig med "Broke and the Bookish's" Top Ten Tuesday feature. Hver uge er der et nyt emne til en top ti liste.


I denne uge er temaet: Top Ten Books/Authors I'm Thankful For
En top ti liste over forfattere/bøger  jeg er taknemmelig for. Jeg er ikke sikker på at den denne gang kan komme op på ti, men lad os se.

Jeg vil også lige undskylde for den sene udgivelse af denne uges Top Ten, men der sker ret meget for tiden, mit nye arbejde stjæler omkring 15 timer om ugen, og det kommer altså til at betyde lidt for hvor meget der kommer her på bloggen.


Bibliotekaren på min folkeskole da jeg gik i 4. klasse og min klasselære på samme tidspunkt
Det passer måske ikke så godt ind i temaet, men jeg er virkelig taknemmelig for de to personer, fordi de i flere år hjalp mig med at finde bøger jeg kunne læse og til sidst fandt Sølvhesten af Lene Kaaberbøl frem. Derefter var jeg for alvor fanget i genren. Jeg er taknemmelig for dem, for uden deres råd og vejledning er jeg ikke sikker på at jeg ville være sådan en læsehest som jeg er i dag.

Lene Kaaberbøl
Det hænger lidt sammen med det forrige. Det var Lene Kaaberbøls bøger der fik mig rigtigt i gang med at læse. Først med Katriona-serien og derefter med Skammer-serien, hvor jeg endda måtte vente på de to sidste bøger. Tak fordi du fik mig til at læse fantasy.

Patrick Rothfuss
Den forfatter der rigtigt fik åbnet mine øjne for den engelske litteratur. Han bøger er helt fantastiske, og selvom de bestemt ikke er lette at læse, så var det som en drøm at læse mig igennem dem. Tusind tak.

Maria V. Snyder
Hun har i virkeligheden lidt samme funktion blandt de engelske bøger som Lene Kaaberbøl har blandt de danske i min verden. Jeg er helt solgt til Snyders bøger og elsker at læse det hun har skrevet. Tak for at holde mig i gang med de engelske bøger.

Det bliver nok ikke til så mange mere, for selvom man kunne være taknemmelig for mange af de store forfattere der har ændret litteraturen, eller haft en anden stor betydning, så har jeg ikke rigtigt noget personligt forhold til dem. Derfor bliver listen kun sådan her.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar