Hobbitten af J. R. R. Tolkien

søndag den 18. november 2012



Hobbitten
Org. titel: The Hobbit

Serie:  Forhistorie til Ringenes Herre
Org. serie titel: Prequel to The Lord of the Rings

J.R.R. Tolkien

323 sider
ISBN: 9788702134612

Gyldendal - 2012
Org. udgivet i 1937


Mange tak til Gyldendal fordi jeg måtte få, læse og anmelde bogen – det har været en fornøjelse. Se deres side om Hobbitten, hvor der kan læses meget mere om bogen, filmen og Ringenes Herre generelt. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bilbo Sækker er en ganske almindelig og velanset hobbit. Han bor i sit hobbithul neden for højen og gør meget ud af at passe diverse te- og spisetider – hobbitter elsker mad. En dag da han sidder uden foran og ryger pibe, dukker troldmanden Gandalf op og dagen efter er hans hobbithul fyldt med 13 dværge. Det bliver starten på et eventyr som Bilbo slet ikke kan forestille sig. Snart finder han sig selv på en rejse til det ensomme bjerg hvor de skal overvinde den frygtelige drage Smagd for at genvinde dværgenes stjålne skat. Men det er ikke nogen let rejse, for undervejs skal de finde Det Sidste Hjemlige Hus hos elverne, gennem tågebjergene hvor bjergtroldene husere og gennem Dysterskoven. Foruden alt det en masse andet som der slet ikke er plads til i anmeldelsen her. En ting er sikkert, det bliver ikke den samme hobbit der vender hjem igen – hvis han overhovedet kommer hjem igen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

For omkring 8 år siden læste jeg Hobbitten for første gang – jeg husker den som god, men nu hvor jeg har læst bogen igen går det op for mig hvor lidt jeg egentligt husker af historien fra dengang. Jeg husker selvfølgelig Gollum, for hvem gør ikke det? Men derudover var det meste af historien ny for mig igen og det gjorde slet ikke noget at genlæse bogen.

Fortælleren er en jeg fortæller men som sådan ikke en del af historien. Det er en fortæller der fortæller os historien, ligesom hvis man sad en aften og fik fortalt en historie. Jeg kunne sagtens forestille mig at det er en ældre bedstefar, for ja i mit hoved er det en mand, der sidder i sin lænestol og fortæller historien til en ivrig flok børnebørn. Det fungerer godt og jeg kan li’ den måde historien bliver fortalt på. At man ikke får alting at vide hele tiden, men alligevel får de dele af historien med som Bilbo ikke direkte oplever.

Jeg nød at læse bogen, men det var den sidste tredjedel der gjorde dele hele værd at læse. Først er de bare på rejse, og der er egentligt meget langt til det ensomme bjerg. Der sker da lidt ting ind i mellem, men det virker mest som en lang rejse. Det er først ved bjerget og da dragen kom at jeg synes det bliver rigtigt spændende.  Jeg har givet 3 stjerner, men den kunne måske godt komme op på 3½ eller 4 for den sidste del.

Jeg kom lige til at tænke på at der faktisk ikke rigtigt optræder nogen karakterer af hunkøn. På den måde kan det godt mærkes at bogen er 75 år gammel og derfor skrevet i en anden tid. Bortset fra det, så synes jeg ikke at der er noget der tyder på at bogen er så gammel. Den kunne lige så godt være skrevet inden for de sidste par år. Derfor stor ros til Tolkien der har formået at skrive en historie der holder i så mange år. Det kan måske også generelt have noget med fantasygenren at gøre, men stadig så tager jeg hatten af for hr. Tolkien.

Den 12. december kommer den første del af filmatiseringen af bogen, der som bekendt bliver delt i tre film. Da jeg læste og var kommet ca. 1/3 gennem bogen overvejede jeg kraftigt hvordan den 3. del kan blive til en hel film. Der skal virkeligt noget kunstnerisk frihed til at få det til at lykkedes. Jeg glæder mig til at se hvordan det er gået, selvom jeg stadig er lidt skeptisk med hensyn til at der bliver filmet så mange film.

Til sidst skal der blot lyde en opfordring til alle til at gå i gang med Hobbitten, hvis I ikke allerede har læst den. Bogen er ved at blive en klassiker og bestemt ikke noget som man må snyde sig selv for. For mit eget vedkommende håber jeg at genlæsningen kan åbne dørene til Ringenes Herre og at jeg så får læst de bøger også. Held og lykke til alle de giver sig i kast med Hobbitten.

Gyldendal har genudgivet bogen i 2 udgaver. Den første der paperback udgaven med filmforsiden (som vist her), den anden er en fin jubilæums-hardback-udgave, med lidt ekstra forord foruden tegninger og kort tegnet af Tolkien selv. Lige netop kort kunne jeg godt savne i paperback udgaven, for jeg synes at et kort over fantasy-verdenen er en essentiel del af en fantasyfortælling og bør være at finde i enhver bog – lige meget om det er en dyr eller billig udgave.

Paperback udgaven koster omkring 150,-
Jubilæumsudgaven koster omkring 300,-
(Normalpriser fra Saxo)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hobbitten og Ringenes Herre 


Ingen kommentarer :

Send en kommentar