Skammerens Datter af Lene Kaaberbøl

tirsdag den 17. juli 2012




Skammerens Datter

Serie: Skammerens Børn 1

Lene Kaaberbøl

220 sider

Forum - 2000


Det er omkring 10 år siden at jeg læste Skammerens Datter for første gang. Dengang var jeg lille og grøn når det gælder fantasybøger, men det ændrede den her bog på. Siden da har jeg læst den flere gange og det er en af de eneste serie som jeg får genlæst. Nu har jeg læst Skammerens Datter for 5. gang, fordi jeg jo til efteråret skal ind og se teaterstykket, og derfor gerne ville have bogen i frisk erindring.

”Strengt taget var det vel ikke Cillas skyld, at jeg blev bidt i armen af en drage”. Sådan starter første kapitel i bogen og det vækker straks læserens nysgerrighed om hvordan det kan være sket.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dina er ikke nogen helt almindelig 10-årig pige. Hendes mor er Skammer, og Dina har arvet hendes gave, der gør at ingen rigtigt vil se hende i øjnene. Dina synes ikke at det er en gave og vil faktisk helst være fri for den. En aften kommer et sendebud fra Dunark, og tager hendes mor med til en skammeropgave. Dina og hendes storebror Davin må holde skansen derhjemme og passe på deres lillesøster Melli imens. Morgenen efter er deres mor stadig ikke kommet tilbage, men op af formiddagen ankommer endnu en mand fra Dunark. Drakan kalder han sig. Han kan åbent se Dina i øjnene, og hendes mor sagde jo at en sådan person var den bedste ven man kunne få, og derfor stoler Dina med det samme på ham og tager af sted mod Dunark for at hjælpe moderen.

I Dunark går det op for Dina at ikke alt er som det skal være og snart befinder hun sig blandt frygtelige drager i dragegården. Snart finder hun også ud af at både hendes mor og hendes selv er i stor fare for at ende som dragefoder hvis de ikke gør som Drakan synes de bør gøre. Det er ikke let for en lille og bange pige at håndtere og Dina vil faktisk allerhelst bare kunne vende ryggen til det hele og vende hjem til Lindehuset, men det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre og Dina må finde alt sit mod og kæmpe mod dragerne, både de rigtige og de mennesker der er omkring dem.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Selvom jeg har læst bogen mange gange så bliver den ved med at være lige god. Lene Kaaberbøl skriver så levende at ordene hurtigt bliver til billeder og jeg kan levende forestille mig hvordan dragerne ser ud og lugter og hvordan det må være at gå gennem en mørk dragegård uden at vide helt præcis hvor dragerne er henne.

I titelsangen til teaterstykket synger de: ”Verden har brug for Skammerens datter. Verden har brug for øjne der ser”. Og lige netop det er en vigtig del. At andre kan se skammen i en, virker som en skræmmende tanke, men bogen får en til at tænke over at skammen er en del af verdenen og at det er helt okay at skamme sig over almindelige ting. Verdenen har i den grad brug for øjne der ser og derfor er det også en opfordring til at åbne ens egne øjne og se andre folk i øjnene.  

Bogen viser på god vis at man skal se mennesker med sine egne øjne og ikke bare tro på hvad andre mener og siger om dem. Den erfaring kan man let tage med ud i den virkelige verden, hvor mange har tendens til at dømme folk før de kender dem.

Skammerens Datter er først og fremmest en bog for børn og unge, en god og velfortalt historie, men som voksen får jeg stadig rigtigt meget ud af den og nyder hver en side. Det er noget af de bedste fantasy der er skrevet på dansk og helt klart et must for børn, der lige er begyndt at interessere sig for genren.
Jeg kan kun give mine varmeste anbefalinger til bogen og råde alle der gerne vil have en god dansk fantasy læseoplevelse at tage bogen i hånden og vende siderne. Den tager ikke lang tid at læse, ca. 4 timer for mig denne gang, og den holdt mig vågen den halve nat fordi jeg bare måtte læse videre.

Snyd ikke jer selv for Skammerens Datter.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien: Skammerens Børn


5 kommentarer :

  1. Jeg er så enig, så enig - en af de bedste danske fantasyserier, der er skrevet. Jeg hørte titelsangen den anden dag og fik med det samme lyst til at læse serien igen. Jeg har også købt billetter - hvornår skal du se forestillingen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skal først se den d. 3 november, men det var det der lige passede. Der er ret mange planer med studiet september og oktober, men jeg glæder mig også rigtigt meget. Håber at de får et godt teaterstykke ud af det.

      Slet
  2. Hvor vil du sige grænsen går for at læse denne bog? Jeg husker, at den var vældig populær, da jeg gik i femte klasse, men jeg fik aldrig læst lige netop dén serie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Grænsen som i den nedre eller øvre grænse? Bogen kan læses af børn fra ca. 10 års alderen og jeg vil mene at den også kan nydes af mange voksne, og derfor ikke rigtigt har en øvre grænse. Det handler selvfølgelig om hvilke forventninger man har når man starter bogen. Man skal ikke forvente en stor og kompliceret bog for voksne, for den er jo en børne/ungdomsbog, men hvis det er med der forventninger, så kan de fleste nyde bogen/serien. De sidste bøger i serien bliver også mere komplicerede.

      Slet
  3. Så du vil altså mene, at det er en bog med en bred vifte af læsere? Det er klart, at man ikke altid kan have de store forventninger med sig, når det gælder en børne/ungdomsbog, men på den anden side, var der jo mange der mente, at Harry Potter var en børnebog, selvom den er blevet læst af et utal af voksne.

    SvarSlet