Månedens Forfatter #3: Robert Muchamore

fredag den 22. juni 2012

”Månedens Forfatter” vil jeg hver måned præsentere en forfatter. Det kan være én, hvis bøger jeg selv har læst, eller én, som jeg gerne vil læse bøger af. Formålet er at lære lidt mere om de forfattere, hvis bøger jeg går og læser. I dag gælder det forfatteren Robert Muchamore.

Robert Muchamore. Billedet er taget af Liam Daniel
og lånt herfra: www.telegraph.co.uk
Jeg har faktisk læst ret mange bøger af Robert Muchamore, ikke mindst fordi det er god underholdning og rigtigt hyggeligt at læse hans bøger om James der er agent i CHERUB. 

Nationalitet: Engelsk
Alder: Født december1972
Uddannelse: Noget med økonomi
Forfatter debut: april 2004 med "The Recruit". Oversat til dansk i 2007 med titlen "Ilddåb".

Da Robert var 14 besluttede han sig for at han ville være arkitekt, fotograf eller forfatter, men da han fandt ud af at det tager 7 år at bliver arkitekt blev ideen hurtigt droppet igen. Han endte med at uddanne sig inden for økonomi, men jobbet var ikke så spændende som det lød.

Hvordan han derefter endte med at skrive bøger startede med et besøg hos hans søster. Hans 12-årige nevø kunne ikke finde noget interessant at læse. Han overvejede om der var et hul i markedet af børnebøger, og begyndte derfor at skrive på den bog der senere blev "The Recruit". Det var i 2001. I 2002 fandt han en agent der var med på ideen og efter mange afslag ville forlaget Hodder Children's Book gerne udgive bogen og den efterfølgende 2'er. Det blev starten på et meget langt eventyr om CHERUB, der endnu ikke er slut.

I 2005 begyndte det at gå godt med bogslaget, de blev udgivet i Tyskland, og "The Recruit" vandt flere priser. Derfor stoppede Robertsit fuldtidsjob, for at kunne være forfatter på fuld tid. Siden da er der sket meget. Han har udgivet 12 bøger i serien CHERUB om James og alle hans seje missioner. Han er i gang med at skrive en serie der også hander om CHERUB, men denne gang om hvordan organisationen opstod. Handlingen her udspiller sig under anden verdenskrig og serien har overskriften Henderson's Boys. Senest er Robert begyndt at skrive en tredje serie om CHERUB, med en helt ny hovedperson og helt nye missioner.

På dansk er alle bøger i den første serie og CHERUB blevet udgivet og der er planer om at udgive Henderson's boys. Forhåbentligt kommer de allesammen og forhåbentligt oversætter de også den nyeste serie.

Ud over bøgerne i serierne har Robert Muchamore skrevet en række bonushistorier om CHERUB, som kan læses her: Bonus Stories. I år, 2012, er "The Recruit" også blevet udgivet som grafisk novelle.

Lidt unyttig information så hader Robert bl.a. fantasybøger, ketchup og at være på landet, men han elsker chokolade og Las Vegas.


Bibliografi:
Liste over nogle af de bøger Robert Muchamore har skrevet. Jeg har listet dem som jeg synes er de vigtigste.

* betyder at det er en bog jeg har læst

CHERUB: 100% Classic CHERUB
      1.       The Recruit, 2004                      (DK: Ilddåb, 2007*)
      2.    Class A, 2004                           (DK: Narkobaronen, 2007*)
      3.    Maximum Security,2005            (DK: Arizona Max, 2008*)
      4.    The Killing, 2005                       (DK: Dødsstødet, 2008*)
      5.    Divine Madness, 2006               (DK: Dommedagskulten, 2008*)
      6.    Man vs Beast, 2006                   (DK: Dyregalskab, 2009*)
      7.    The Fall, 2007                           (DK: Faldne engle, 2009*)
      8.    Mad Dogs, 2007                       (DK: Bandekrig, 2010*)
      9.    The Sleepwalker, 2008              (DK: Søvngængeren, 2010*)
      9½. Dark Sun, 2008 (mini book)      (DK: Sort sol*)
      10.  The General, 2008                     (DK: Generalen, 2011*)
      11.  Brigands MC, 2009                   (DK: Blod og krom, 2011*)
      12.  Shadow Wave, 2010                 (DK: Skyggebølge, 2012*)


CHERUB 2: New hero, new mission
      1.    People's Republic, 2011
      2.    Guardian Angel, 2012 (ikke udkommet)
      3.    Black Friday, 2013 (ikke udkommet)

Hendersons Boys
      1.    The Escape, 2009*
      2.    Eagle Day, 2009*
      3.    Secret Army, 2010
      4.    Grey Wolves, 2011
      5.    The Prisoner, 2012
      6.    One Shot Kill, 2012 (ikke udkommet)
      7.    (endnu ingen titel), 2013

Min kommentar til bøgerne
Jeg havde ikke troet at CHERUB ville være min genre, eftersom jeg holder af fantasy, og det her har alt hvad der bestemt ikke er fantasy. Men en gratis læseeksemplar af første bog fik mig igang og siden har jeg hængt ved, uden at kunne slippe serien igen. Jeg synes at historien om CHERUB er rigtigt gode og jeg vil tro at mange drenge finder dem underholdende i forhold til hvad der er på markedet til drenge omkring 10-12 år. Bøgerne kan sagtens læses af ældre, fordi hovedpersonerne i bøgerne jo også vokser og James er faktisk næsten 18 i den sidste bog. Selvom serien i første omgang henvender sig mest til drenge, kan den sagtens læses af piger med trang til fart over feltet og en masse ægte skurke.

Min lyst til at læse mere om CHERUB betød også at "The Escape" var den første hele bog jeg kom igennem på engelsk. Det var så at sige døren der åbnede op for den engelsksprogede verden af bøger. Døren stod godt nok kun på klem, men der skulle ikke ret meget mere til før jeg begyndte at holde af at læse på engelsk.

Læs mere om Robert Muchamore
http://www.muchamore.com/ - Robert Muchamores egen hjemmeside med masser af information og særskilte sider for serierne hvor der kan læses mere om CHERUB, karaktererne, ses kort over området og meget mere. 

Kilder:




Ingen kommentarer :

Send en kommentar