Dødsspillet af Suzanne Collins

tirsdag den 13. marts 2012



Dødsspillet
Org. titel: The Hunger Games

Serie: Dødsspillet 1
Org. serie titel: The Hunger Games 1

Suzanne Collins

395 sider

Gyldendal- 2010
Org. udgivet i 2008


De fleste af jer har nok allerede fundet ud af at Dødsspillet eller The Hunger Games kommer i biografen lige om lidt, så det vil jeg ikke komme mere ind på. Jeg er en af dem der ikke har været med på bølgen, og har derfor først for nyligt læst bøgerne. Jeg synes at jeg ville læse dem inden de kom i biografen og inden jeg så billeder fra filmen. Derudover har jeg kun læst rosende anmeldelser og omtaler af den serie, så jeg måtte jo se om rygterne holdt vand.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi befinder os i landet Panem. Det er en fremtidsverden, der bestemt ikke ser ud som vi kender den i dag. Panem breder sig over det der engang var Nordamerika og er opdelt i 12 distrikter. Hvert distrikt står for produktionen af bestemte ting, der forsyner hovedbyen Capitol med alt hvad den behøver. Livet i distrikterne er ofte fattigt og hårdt, mens man i Capitol lever det søde liv med alt den teknologi der er til rådighed.

Vi bliver i bogen præsenteret for Distrikt 12 – det mindste og fattigste distrikt, hvor der hentes kul fra de dybe miner. Her bor 16 årige Kattua sammen med sin mor og lillesøster. Hun går ulovligt på jagt i skoven med vennen Gale for at skaffe mad til sin familie.

Panem styres med hård hånd fra Capitol, og for at forhindre distrikterne i igen at gøre oprør er Dødsspillet indført. To børn – en dreng og en pige – fra hvert distrikt udvælges i en stor lodtrækning om at være med i spillet. De føres til Capitol hvor de først gøres klar og herefter sendes ind i en arena. I arenaen er der kun en regel: Dræb eller bliv dræbt. Den spiller der til sidst er alene tilbage i arenaen vinder spillet og bliver både rig og berømt.

I hele Panem er det tid til lodtrækningen og da Kattuas lillesøster Prim trækkes som deltager fra distrikt 12, melder Kattua sig straks frivilligt for at redde sin søster. Den anden deltager er Peeta, en af bagerens sønner. Da Kattua tager af sted ser hun det som en dødsdom, men måske er der et lille håb for at en fra distrikt 12 kan komme hjem igen. Følg Kattua og Peetas vej gennem Dødsspillet. Det er både spændende og nervepirrende.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter de mange gode anmeldelser, var mine forventninger til bogen store – måske også for store. Selvom det var en god bog, kunne jeg ikke helt finde ud af om den var så fantastisk som der ellers bliver givet udtryk for. Jeg ved ikke hvad det var der gjorde det, men jeg tror at jeg manglede et eller andet.

Jeg vil ikke overdænge bogen med rosende ord, for det er allerede gjort af mange. Til gengæld vil jeg råde folk til at sætte forventningerne ned inden I begynder at læse bogen. Når man går ind til en bog med lavere forventninger er det lettere at bliver positivt overrasket og lettere at synes ubetinget godt om bogen.

Nu kommer filmen snart og jeg glæder mig da. Jeg har kun en bekymring og det er om jeg overhovedet vil være i stand til at se filmen. I bogen er der jo mange børn der dør og bliver dræbt og hele Dødsspillet er ret skræmmende. De billeder er lette nok at styre når jeg selv laver dem i hovedet mens jeg læser, men jeg ved ikke hvordan jeg vil have det med at andre skal sætte billeder på for mig. Nu må jeg se om filmen skal ses i biografen eller vente til dvd’en kommer og se den herhjemme. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien:

Ingen kommentarer :

Send en kommentar