Morskabs-Theatret: Peters Jul

søndag den 27. november 2011

I går, lørdag, var jeg i teatret for at nyde en dejlig juleforestilling og vække min julestemning.


De fleste kender Peters Jul (og hvis I ikke gør, så skal I tage og læse den). Starten lyder således:
"Jeg glæder mig i denne tid
Nu falder julesneen hvid
Så ved jeg julen kommer..."
Og det er også her Morskabs-Theatrets forestilling om Peters Jul starter. Den gamle kendte historie i nye klæder med masser af sang og musik til. Peter glæder sig til julen og da bedstemor kommer skal hun fortælle en historie for de tre søskende Hanne, Peter og Ida. Den skal indeholde både julestemning, magi, eventyr og kampe mod skurke, så bedstemor må både i gang med at læse og digte.

Peter møder den fattige dreng Rasmus, også kendt som den sorte hånd. Peter vil gerne have et liv der er lidt mere ligesom Rasmus', hvor han selv bestemmer og ikke behøver høre efter hvad barnepiger og forældre siger. Rasmus vil derimod gerne have Peters trygge liv med et varmt hjem og mad på bordet hver dag. En gammel historie fortæller at en snemand kan opfylde ønsker og da både solen og månen står på himlen lykkedes det for drengene at få opfyldt deres ønsker.

Peter synes dog ikke at livet som den sorte hånd er helt som han havde forventet og sammen finder de to drenge ud at at det måske ikke er så godt at få alt hvad man ønsker sig.

Morskabs-Theatret har lavet en dejlig familiemusical der har givet nyt liv til Peters Jul og som fik mig i julestemning, så jeg nu er klar til at træde ind i december med nisser og jul over det hele. Stykket kommer rigtigt flot igennem med budskabet om at den ægte jul kommer indefra.

Når man tænker på at Morskabs-Theatret er et amatørteater, uden professionelle folk, så synes jeg rigtigt godt om det. Jeg har en tendens til at blive skuffet når jeg ser teater der ikke er lavet af Eventyrteatret, og især når det er teater kun med voksne. Jeg er positivt overrasket over Morskabs-Theatret og synes at der er gjort et rigtigt godt stykke arbejde med at få hele forestillingen op at stå. Musik og sang var god og man kunne mærke de fleste at skuespillerne på scenen. Særligt synes jeg at de børn der spillede Peter, Rasmus og Ida, gjorde det rigtigt godt.

Alt i alt var det en rigtig god oplevelse og det er da muligt at jeg kommer ind og ser flere af Morskabs-Theatrets forestillinger i fremtiden.

Her er der lidt billeder fra forestillingen: Peters Jul - Aalborg Kongres og Kultur Center

Ingen kommentarer :

Send en kommentar