Sea Glass by Maria V. Snyder

onsdag den 17. august 2011



Sea Glass

Serie: Glass / Opal Cowan 2

Maria V. Snyder

472 sider

Mira Books - 2010


For at undgå spoilers, læs først bogen: Storm Glass.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opal nyopdagede evner for at kunne sjæle andre magikers magi gør hende til en trussel mod Sitia. Hun ignorer Rådets direkte ordre om at vende hjem, og fortsætter i stedet sin eftersøgning efter Ulrick. Manden som hun måske stadig længes efter for hun er sikker på at Devlen, hendes fange, har byttet sjæl med Ulrick, og nu vil hun have dem byttet tilbage igen. Det bliver en lang og sej kamp for Opal. Ingen tror på hende og hun har ingen beviser for sine påstande, så Opal er ikke sikker på hvem hun skal stole på i det avancerede spil om penge, magt og trangen til at få ret.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maria V. Snyder forstår virkeligt at fortælle en historie der bliver mere og mere detaljeret og udbreder sig til flere og flere aspekter efterhånden som man kommer ind i bogen. Et simpelt plot og et ønske om at bytte to sjæle tilbage udvikler sig til avanceret spil med mange elementer og Snyder jonglere fint med dem alle sammen. Jeg er imponeret over hvordan hun får sammensat historien, så den på ingen måde virker rodet, og at man gang på gang bliver overrasket over den drejning historien tager. Nogle ting havde jeg nok regnet ud, men jeg var aldrig helt sikker, for jeg var også i tvivl om hvem Opal kunne stole på. Jeg blev ved med både i denne her og den foregående bog at fortælle mig selv hvilke personer Opal i hvert fald ikke skulle stole på, og mine tvivl omkring Ulrick skulle vise sig ikke at være helt hen i vejret.

Opal er, som jeg også skrev i min anmeldelse af Storm Glass, en dejlig hovedperson, der lige har den selvrefleksion der får en til at føle sig som hende. Hun udvikler sig meget gennem bogen her, og den ”nye” Opal holder jeg mindst lige så meget af som den ”gamle”. Hun er blevet hårdere, og lader ikke længere alle andre skubbe rundt med hende. Det er en dejlig udvikling at se.

Jeg har fundet ud af at en af de ting jeg holder rigtigt meget af ved både Glass- og Study-serien er at de begge omhandler unge kvinder tæt på min egen alder, der er midt i det at blive voksen og står over for mange af de svære valg som det indebære – lidt ligesom mig selv – om end deres indeholder en lidt større grad af alvorlighed og fare. Det er rart at læse om og det er let for mig at sætte mig i deres sted, så et eller andet sted er jeg glad for at jeg først har fundet bøgerne nu, hvor jeg har den alder jeg har.

Maria V. Snyder bliver ved med at overraske mig, så jeg glæder mig til at læse Spy Glass, den sidste bog i serien.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien: Opal Cowan

Ingen kommentarer :

Send en kommentar